Delivery Oostende - Saint Malo

Dag 1 30/06/’12 Oostende – Calais
Na een vrij korte nacht aan boord van de Tomidi en na nog een hoop papierwerk voor de schipper, verlaten we de haven van Oostende rond 11 uur. Er staat een rustig briesje bij het uitvaren dat geleidelijk aan aanwakkert. De sfeer aan boord zit er al meteen in (weliswaar na een moeilijk momentje om de halshoek terug deftig te bevestigen). We varen via de Belgische kust naar Duinkerke waar de wind serieus aanwakkert en we moeten, tegen wind en tegen stroom ons een weg proberen te banen tussen de zandbanken voor de kust van Duinkerke. We moeten opkruisen en geregeld overstag gaan. 1 keer was de timing net iets te laat en krijgt het schip een tikje van een zandbank, gelukkig niets ernstig. Nadat we Duinkerke gepasseerd zijn beslist Dirk de motor op te zetten en niet meer op te boksen tegen wind en stroming maar het metalen zeil te gebruiken. Rond 23 uur varen we de havengeul van Calais binnen met een tijdsmarge van 12 minuten tot de volgende ferry de haven binnenloopt.

Dag 2 1/07/’12 Calais – Drempel
Vandaag is Murphy weer van de partij! Philip slaat zijn voet om en moet de 2de dag al worden afgehaald uit Calais (later blijkt zijn voet dan toch in de gips te moeten). Nu zijn we nog maar met 7 personen en we zijn van plan om rond 14 uur de jachthaven van Calais buiten te varen. Dan hebben we stroom mee en kunnen we makkelijker Cap gris en Cap blanc nez passeren. Het hoog water is al voorbij dus en we moeten nog over de drempel varen die de bij laag water gebruikt wordt om de grote deuren op hun plaats te houden. Wanneer we naderen merken we dat de drempel maar 2 meter 50 cm onder water steekt en met een diepgang van +/- 3 meter is dat nog al moeilijk om daar over te varen. De schipper wil toch nagaan of de peilschaal wel correct is, en vaart dead dead slow (lees zonder schade) tegen de drempel aan. Peilschaal correct dus. Na wat gevloek – vooral wegens 12 uur gemist tij – leggen we terug aan op dezelfde plaats als waar we vandaan komen. We ontspannen dan nog wat door wat te kaarten en wat in het grootzeil te liggen.
Rond 23 uur varen we uit de haven van Calais en we leggen ons nog tot 3 uur ’s nachts vast aan een boei in de voorhaven.

Dag 3 2/07/’12 Calais - Normandische kust
Tijdens de nacht hebben we Cap gris nez en Cap blanc nez gerond en we zetten koers naar Dieppe. Er staat nu een stevige zuidwestenwind van 4-5bft. Het blijft dus scherp aan de wind zeilen, wat niet iedereen even leuk vindt, zeker niet als je ‘mottig’ bent, met alle gevolgen vandien… de windmeter geeft pieken aan tot 27 knopen en we steken een reef in het grootzeil. 2 uur later blijkt deze reef al overbodig te zijn want we gaan nog amper vooruit en de wind zakt al naar 10-15 knopen. Dirk besluit om niet naar Dieppe te gaan maar nog een nachtje door te zetten naar Cherbourg. We hebben urenlang een prachtig zicht op de ‘falaises’ van de Normandische kust.

Dag 4 3/07/’12 Normadische kust- Cherbourg.
Na twee nachtwachten te hebben gelopen van 4 uur, laten we de volgende wacht aanmeren in de jachthaven van Cherbourg. In Cherbourg valt er niet veel te zien, we doen wat inkopen en amuseren ons met het kaarten. We stippelen de tocht uit om van Cherbourg naar Guernsey te varen. We vertrekken ’s nachts rond 23 uur richting Guernsey. Voorbij het landeinde van Cherbourg merken we wat de stroming met de Tomidi doet. Op deze plaats zijn de sterkste stromingen ter wereld. Door het juiste tijdstip van vertrek te kiezen, hebben we stroom mee en zeilen bij de wind. Op momenten halen we zelfs 15,50 knopen over de grond!!
Dag 5 4/07/’12 Cherbourg - Guernsey
Rond 4 uur ’s nachts arriveren we met de Tomidi in Saint Peter Port Guernsey. We leggen ons nog even te slapen, moe van de lange wacht. Rond 2 uur in de middag gaan we het eiland verkennen. Met heel de crew huren we een fiets en trekken door het prachtige eiland. Het is de eerste dag dat het echt mooi weer is en deze dag ervaren we dan ook als vakantie. Op 2à3 uur hebben we het eiland rondgefietst. Na onze tocht trakteert Dirk ons nog allemaal in een gezellige pub met zicht op de haven.

Dag 6 5/07/’12 Guernsey - Saint-Malo
Om middernacht verlaten we terug de haven van Saint Peter Port op Guernsey en we zetten koers naar Saint-Malo. Er is weinig wind en we moeten de motor opzetten; We genieten ’s morgens van de mooie zonsopgang en van de moppen van Flor. We varen het imposante schip de ‘MIR’ voorbij, voor de havengeul van Saint-Malo. Wanneer we de haven binnen varen mogen we met heel de crew op de giek gaan staan en onder applaus varen we het dok binnen.

Maarten


Reacties


Onderwerp

Hey,

Alles ok met jullie?
Ik las dat Murphy weer toegeslagen heeft

Met ons alles ok, wwe vertrekken eerder dan voorzien naar Spanje
Ga Caroline nog eens om de post, anders ga ik wel nog eens

Groetjes en tot binnenkort in Cadiz

An & frank

Gepost door: An wilssens op 12 July 2012 - 7:01

Tall Ships Races 2012

Zaterdag 14/07/12: 2h 's nachts. Ik zit terug thuis voor mijn computerscherm, satellite tracking, de vloot te volgen in de race naar Lissabon.

Donderdag 05/07/12: Mijn zoon Vincent breng ik naar St Malo voor de officiële start van de Tall Ships Races 2012. Ik maak er kennis met het indrukwekkende Belgische zeilschip "Tomidi" van schipper Dirk en met de kameraadschap en de teamspirit onder de jonge trainee crew gedurende de 4 daagse festiviteiten en bezigheden in St Malo: De crew party (de belgen kenne meer van feeste dan de fransen!), de crew parade, de honderduizende toeschouwers, ook de bevoorrading aanhalen, kleine reparaties aan het schip uitvoeren, de briefing door schipper Dirk over veiligheid, instrumenten, zeilinstructies, het leven aan boord, de sportcompetities tussen alle crews en de 2 gouden medailles behaald door de Tomidi crew, het feeërieke vuurwerk de laatste avond voor de secund wave of fleed undocking met koers naar de eerste virtuele startlijn op 200 miles van St Malo.

Terug hier thuis volg ik verslavend meermaals de Tomidi; haar koers, haar positie, haar knopen, haar plaats in class D. Ik ga nu wel slapen, de bemanning van de Tomidi zeker nog niet; Na dagen en nachten geconcentreerd racen, nog 17 miles (op mijn scherm meting 23h UTC) te zeilen tot de finisch van race 1 in Lissabon. Knappe prestatie schipper Dirk, knap gezeild Tomidi crew !

Sea you,
Dirk, papa van Vincent De Meyer (Er waren 3 Dirken in St Malo)

Gepost door: Dirk De Meyer op 15 July 2012 - 12:32

Laat een bericht achter









Captcha afbeelding