DEEL 07(01)

Dag iedereen,

We gaan door met het verslag van deel o7 van De Melkronde.Deze ging van Bermuda naar De Azoren.De op één na langste etappe en de tweede transatlantische,ze was bijna 1800 zeemijl lang.Voor deze tocht waren we met zijn drieën.'Flying dutchman' Bert uit Holland was mee met ons.

We zijn een paar dagen later dan gepland,gestart uit Bermuda,waar gemiddeld om de 3 dagen een nieuwe storm voorbijraasde.Die stormen ontstaan boven de golf van Mexico en gaan dan van west naar oost richting Europa.Zoals de storm die lelijk huishield in Madeira.We hadden een weerbericht verkeerd geinterpreteerd en dachten dat er een storm van 12 beaufort overkwam.Later zagen we dat het om 40 knopen wind ging of 9 beaufort.

Dus zijn we 4 dagen later vertrokken met zo'n 6 beaufort uit Bermuda.De wind wakkerde snel aan en tegen de nacht was het 9 met pieken tot 10 beaufort.Een serieuze strom dus met gevolgen want in de eerste 36 uur volgden er 3 klapgijpen.De eerste en zwaarstre,toen het nog erg veel waaide gebeurde de eerste nacht.Een klapgijp is het ongewild overkomen van de giek.Dit gebeurt door het uit koers geslagen worden door wind en golven waardoor je uiteindelijk zo ver uit koers zit dat de wind van de andere kant komt en de giek naar de andere kant over klapt.In het ergste geval kan die de backstag afrukken en kan de mast afbreken.Gelukkig kwam het niet zover.Het stuurwiel aan stuurboord was wel volledig overgeplooid (zie foto) en de grootschoot waarmee we het grootzeil trimmen was door.De boot was niet stuurloos want het roer was intact en we hadden nog ons stuurwiel aan bakboord.Maar het was toch even verschieten.We hebben toen het kapotte stuurwiel losgevezen.

De volgende dag nog altijd veel wind en serieuze golven .De motor wilde niet starten vanwege een platte batterij en we konden dus geen elektriciteit meer opwekken.We hebben hem uiteindelijk aan de praat gekregen door 1 van onze andere batterijen op de startmotor paralel te schakelen met de oorspronkelijke.Niet meteen het ideale weer daarvoor want die batterijen wegen loodzwaar en de boot rolde stevig heen en weer. Daarbij kwam nog eens dat tijdens deze werken de volgende klapgijp kwam en dat het stuk grootschoot dat nog vastzat nu ook door was.Hierdoor was het grootzeil dus niet meer te trimmen.Nadat we de giek hadden binnengehaald hebben we de grootschoot aan een oog achteraan in de kuip bevestigt en konden we weer verder.

 


Laat een bericht achter









Captcha afbeelding