DEEL 06

Beste blogspotters,

Het avontuur van de tomidi gaat verder en deel 06 werd een memorabele tocht.Steve kwam ons vergezellen in de Dominicaanse Republiek en met zijn 3en zijn we vertrokken op zondagmorgen 14 februari om 5 uur `s morgens richting South Caicos.De reden van dit onfatsoenlijke tijdstip (zeker na een avondje uit) was dat het paarseizoen van de bultrugwalvissen volop bezig was.Er zitten er momenteel duizenden in die streek en we hoopten van er te zien.

Er was geen wind en we vaarden op de motor.Bij zonsopgang zagen we een koppel grinden die waarschijnlijk aan de oppervlakte lagen te slapen en onze motor gehoord hadden.We zagen ze een paar honderd meter verplaatsen zodat ze rustig konden verder slapen terwijl wij verder onze koers hielden.Een zeemijl verder precies hetzelfde scenario met een ander koppel grinden.Daarna begon het wat te waaien vanuit het noorden waardoor we zeer scherp tegen de wind zeilden.Maar jammer genoeg gingen we door de trage start een zeer bekende broedplaats van de bultruggen niet meer in het daglicht kunnen voorbij varen.

Het was namelijk een tocht ven 110 zeemijl en we zijn dan ook pas om 2 uur `s morgens aangekomen.Rond 20 uur passerden we de broedplaats dicht bij Salt Cay.Het ging er plots van 2000 meter diep naar een diepte van een meter of twaalf.Iets wat wel vaker voorkomt in deze streken.Pa en ik hadden besloten om de motor te laten draaien om mogelijke botsingen met slapende walvissen te voorkomen.Toch wel een spannend moment maar de ondiepte ging al even snel weg als het gekomen was.

Toen we eindelijk in Cockburn toekwamen was het opnieuw opletten voor riffen en ondieptes.Uiteindelijk konden we aan een kaai gaan liggen en moest het anker niet bovengehaald worden.

We merkten de volgende dag dat er weinig te doen was op het eiland en hadden eigenlijk weinig tijd.We moesten een hele boel klussen en gingen diezelfde avond vertrekken.Ons voorzeil was opnieuw gescheurd onderweg en hebben we nog maar eens opgelapt.Rond 23 uur zijn we vertrokken naar Bermuda.We moesten nog 750 zeemijl afleggen en pa moest de zaterdag al een vliegtuig nemen.Het was maandagnacht.

De eerste 24 uur gingen we goed vooruit en in die tijdspanne kwam de wind ongeveer van overal en hebben we veel manoeuvres moeten uitvoeren.Maar toen de wind pal voor ons zat en ook nog begon af te nemen beslisten we om verder op de motor te varen.Dat bleef zo voor de volgende 24 uur.Na 48 uur hadden we slechts 300 zeemijl afgelegd en pa begon te vrezen voor zijn vliegtuig.

Maar toen begon het serieus te waaien.Tot we in Bermuda waren,waaide het 7 tot 8 beaufort.De wind zat noorwest en redelijk scherp waardoor we geregeld golven (die tot 8 meter hoog waren) over ons kregen.We hebben ook 2 reven genomen in het grootzeil om het zeil te verkleinen en een gans stuk van het voorzeil ingedraaid anders was de boot niet meer op koers te houden voor de stuurman.

Steve was de hele tijd ziek en pa en ik wisselden elkaar af aan het stuur.We sliepen beiden weinig en na verloop van tijd was alles en iedereen nat.Maar we gingen wel snel,op dag 3 legden we 228 zeemijl af in een etmaal,het record van de melkronde tot nu toe.Diezelfde dag lag ik te slapen op een bank aan het keukenblok.Toen we een serieuze `slam` maakten op een golf,hoorde ik vanalles kraken.Ik sprong recht uit mijn slaap en liep richting pa om te vragen wat er scheelde.Toen ik achter me keek zag ik dat het ganse keukenblok van de grond was losgekomen en naar stuurboord,waar we helling maakten,gekanteld was.Later hebben we het rechtgetrokken en met een touw op zijn plaats gehouden.Ons voorzeil dat blijkbaar tot op de draad versleten is vertoonde opnieuw 3 nieuwe scheuren.

Vrijdag rond middernacht waren we eindelijk in Bermuda.450 zeemijl in 48 uur afgelegd.Pa en ik waren kapot en blij dat we er waren.Steve natuurlijk ook want hij was al 2 dagen ziek en kon amper uit bed.Het was niet simpel om Bermuda binnen te varen `s nachts vanwege een paar onverlichtte boeien.Maar uiteindelijk is het gelukt en konden we na een paar pintjes gaan slapen.En de volgende dag was pa op tijd voor het vliegtuig.

Tot de volgende.  


Laat een bericht achter









Captcha afbeelding