DEEL 05 (02)

met verlichtte masten dat we eerst dachten dat het een fabriek of een raffinaderij was.Het bleek onze jachthaven te zijn en Antigua bleek ook het Mekka te zijn van 'mega-yachts'.Dat zagen we de volgende dag nog duidelijker toen we echt ingesloten lagen tussen motorjachten van 60 meter lang maar ook enorme zeilboten.het was natuurlijk wel eens de moeite om zoiets te zien maar ook wel een beetje decadent.Onder andere Eric Clapton had er een boot liggen en nog een hoop andere sterren die meestal per helicopter naar een baaitje werden gevlogen,waar de crew hun boot naartoe had gevaren.

Na 2 nachten ter plekke zetten we onze tocht voort naar het noorden van Antigua.We gingen normaal naar St-Kitts en Nevis varen maar dat lag verder dan we dachten.Er was ook geen wind en het was niet aangeraden om er in het donker aan te meren.Dus zijn we beland in  St-John's,de hoofdstad van Antigua.We lagen er zowaar aan een steiger in het centrum van het stad en verder lagen er amper boten.We zijn toen naar een wijnbar geweest waarvan de uitbaatster 20 jaar in kortrijk had gewoond en nu nog 2 dochters  in Belgie had.De derde woont ook in Antigua en hebben we trouwens gezien die avond.Het was karaokenight en we hebben ons geamuseerd met te kijken naar de deelnemers en zeker met Ed,de presentator,die de ene grap na de andere uithaalde en praatte in het typische Caraibische Engels.Ya man.

De voldgende dag met een houten kop naar Barbuda.Een eiland vlakbij Antigua met slechts 1.500 inwoners en een groot natuurreservaat met veel vogels.We hebben trouwens op de ganse tocht veel pelikanen en fregatvogels gezien.Ook 2 keer een colibri en arenden op de Dominicaanse Republiek.Rond Barbuda was het opletten voor  koraalriffen en rotsen om ons anker te gooien.Daarna zijn pa en ik met ons bootje naar de kant gepaddeld en hebben we een lift genomen naar het enige dorp van het eiland.Op een terras van een cafe raakten we aan de praat met de eigenaar en die kon een tour regelen met een bootje in  het vogelresrvaat en in de namiddag snorkelen met tussenin een lunch.

Maar toen we de volgende dag opstonden bleek het hard te waaien en hebben we beslist om door te varen naar St-Maarten.Het was namelijk 70 zeemijl varen en we hadden al 2 dagen op de motor gevaren.Als vanouds zijn we toen gevlamd met gemiddeld 10 knopen  om 's avonds aan een steigertje in Filipsburg te liggen.Onderweg bleek onze herstelling aan het voorzeil alweer los gekomen en we waren van plan het naar een zeilmaker te brengen.

De volgende dag hebben we ons verlegd naar 1 van de vele marinas in de lagune van St-Maarten.Geen senicure met alle ondieptes die nergens op kaart staan.We zaten even vast maar kregen wat hulp van een kleine motorboot die via onze spival de mast scheef trok zodat we met de kiel uit het slijk raakten.

In St-Maarten namen we afscheid van Filip en kwam Eric aan boord.We moesten wel nog even wachten op het zeil maar uitendelijk zijn we vertrokken naar de Britse Maagdeneilanden.Het was een goeie 100 zeemijl waardoor we zeker in  het donker gingen toekomen.Niet zo simpel daar met alle riffen maar gelukkig kregen we hulp van de volle maan die nacht.Na een uur of 12 varen kwamen we toe in Spanish Town op Virgin Gorda.

De volgende dag huurden we een taxi en reden we het eiland rond.Het was vrij klein maar prachtig.Je zag ook de andere BVI's (British Virgin Islands) en een paar van de Amerikaanse.Alles lag op een boogscheut van elkaar en was paradijselijk mooi,daarom was het ook een geliefde plek voor veel zeilers.

 

 

 

 

 


Reacties


Hoe herkenbaar....

"We zaten even vast maar kregen wat hulp van een kleine motorboot die via onze spival de mast scheef trok zodat we met de kiel uit het slijk raakten." Gelukkig een motorboot zonder meerpaal zoals in Ramsgate ??

Gepost door: Jan D. op 22 February 2010 - 19:46

Laat een bericht achter









Captcha afbeelding