DEEL 01

die iets van elektriciteit kende.Dat moest dan de volgende dag gebeuren want het was al laat.We wilden op vrijdag ook zeker vertrekken want anders gingen we in tijdsnood raken.De beste manier om contacten te leggen is op cafe gaan en dat deden we met plezier.Na een paar pinten in een Irish Pub,belandden we in het restaurant van een hotel waar een Nederlandse bleek op te dienen.Haar naam was Lieke.Ze vertelde ons dat haar lief een solozeiler was die ons zeker kon helpen.Na een dessert met calvados,we waren tenslotte in Bretagne,gingen we terug naar de pub waar die gast ook zat.Even later kwam Lieke ook binnen na het werk.Samen met een paar van hun vrienden hebben we daar het cafe gesloten en Arnaud beloofde dat hij ons de volgende dag ging komen helpen.

Zo gezegd,zo gedaan.Na een beetje zoekwerk kon Arnaud de piloot in orde krijgen.ik deed nog war boodschappen en we waren klaar om aan de oversteek te beginnen.Na het bedanken van onze vrienden vertrokken we rond 20 uur 's avonds.

Voor het eerst op onze reis leek het geluk ons toe te lachen.De piloot hield stand.Pa en ik gingen afwisselend slapen en er hoefde niet continu iemand aan het wiel te staan,een groot verschil.Later merkten we op dat de motor ook in orde was.Ook heel belangrijk was de goeie oostenwind die we hadden en die ze voorspelden gedurende de volgende 2 dagen.We kregen af en toe ook voor het eerst bezoek van dolfijnen.Nu alles goed verliep was het echt genieten.

De oversteek van 'De Golf' vewrliep zeer vlot en na 45 uur varen,waren we al een stuk voorbij La Coruña.We besloten om in Camariñas binnen te varen,niet ver voor Cabo Finisterre.We waren gearriveerd in Spanje met de zon.Rond 17 uur meerden we aan.We waren toch moe en besloten om de volgende dag een rustdag in te lassen.We hadden nu 660 zeemijl gevaren,2/3 van onze afstand en we hadden nog 6 dagen om tot in Lisabon te geraken.

Na onze rustdag vertrokken we om 10 uur in de zon richting Baiona.Er was wat wind en het leek een mooie zeildag te worden tot we in de regen belandden.'s Avonds,voor we in Baiona binnenliepen,moesten we eerst nog tussen een paar rotsen navigeren.De regen bleef aanhouden en we waren content dat we iets konden eten en drinken in de club.We besloten dat we de volgende dag naar Porto gingen varen,een 60-tal zeemijl.

De volgende dag vertrokken we mooi op tijd.De zee was enorm woelig en de wind zeer onregelmatig,zowel qua snelheid als qua richting.Het begon ook al vlug weer te regenen.Soms waren er vlagen met 35 knopen wind en hagelstenen.Na 30 zeemijl en 6 uur in dit hondeweer zijn we dan maar binnengevaren in Viana do Castelo,net over de Portugese grens.Er ging 's nachts een storm passeren.

De storm bleek mee te vallen en na een nieuwe tankbeurt vertrokken we deze keer in de zon.We besloten echter om niet meer naar Porto te gaan.We gingen nog een nachtje doorvaren en rechtstreeks naar Lisabon gaan.Het was immers al donderdagmorgen en pa moest op zaterdag een vliegtuig halen.

Na een laatste nachtje doorvaren,weliswaar continu op de motor vanwege zuidenwind,bereikten we Lisabon rond 17 uur.Het was vrijdag 23 oktober en onze eerste etappe zat erop.Daar hebben we een op gedronken.We waren toch opnieuw moe van de vorige nacht en zijn toen gaan slapen.

Op zaterdag vertrok pa's vlucht om 19u25.Na een paar kleine klusjes aan boord deden we nog een terrasje.Het was prachtig weer en zo'n 25 graden.Pa vertrok naar de luchthaven maar 3 uur later stond hij terug aan de boot.Hij had zijn vlucht gemist.Waar hebben we dat nog gehoord?Die avond zijn we samen uitgegaan.Het was tenslotte zaterdagavond in Lisabon en we lagen vlak naast een uitgangsbuurt.Rond 4 uur lagen we in bed.

De volgende dag moest pa om 12u25 zijn vliegtuig halen.Later die dag kwam ik tot de constatatie dat het uur naar winteruur versprongen was.We hadden er geen flauw benul van maar het zal pa wel geholpen hebben om zijn vliegtuig te halen.Gelukkig werd het geen zomeruur...

Tot de volgende  


Reacties


Goe bezig

Chauffeur,

Krijg weer levendig de beelden voor mij van de legendarische oversteek Oostende-Gravelines- Ramsgate....
Laat nog iets over voor in de Azoren...

Succes !

Jan

Gepost door: Jan D. op 29 October 2009 - 21:59

Azooomar

Yupse gasten,

Alles nog altijd t zelfde hier thuis dus geneer junder mar op t gemak.
Alleeez toe later hee maatjes.

E je die Lieke tone bingedraaid of wadde Gunstje???

Bye Bye

Gepost door: Laleman Tim op 28 October 2009 - 12:06

Deugd

Jeepse matjes
't doet deugd vajjunder toorn!

Voor- en tegenslagen, je ga junder deel nog hebben. 't Is toopen dat het meer voortjes zijn dan tegens! heeft den papaa zijn stemmetje nog niet kapotgevloekt? Of ist die al volledig 'zen' geworden? :°)

't ga jullie goed skippers, keep up the good work... & good winds...

pfffffff (e bloasje ijjunder richtienk)


°w°

Gepost door: Wim H. op 28 October 2009 - 18:27

Den oversteek2

Ehwel ik ben ongelofelijk content dat die kinderziekten nu eruit zijn. Hopelijk zullen er geen andere zijn tijdens den oversteek naar Martinique.

En Dirk en heb je vandaag dat vliegtuig naar Lissboa gehaald ???
See you guys in Boa Vista

Caroline

Gepost door: caroline op 31 October 2009 - 14:03

met de neus in de wind

Hoe zit dat nu met al die pompen? Of moet ik één opsturen?

Gepost door: mama op 4 November 2009 - 6:37

Laat een bericht achter









Captcha afbeelding